Branden
Theater Oostpool | Toneelschuur Producties
"BRANDEN IS EEN DENKOEFENING DIE VOORBIJ GAAT AAN GOED EN KWAAD."
Ben je écht bereid om je eigen geschiedenis onder ogen te
komen? Tweelingbroer en -zus Janna en Simon Marwan
(Hajar Fargan en Shahine El-Hamus) horen bij het overlijden
van hun moeder Nawal (Malou Gorter) dat hun vader nog
leeft, én dat ze een broer hebben. Ze krijgen de opdracht
hun vader en broer te zoeken en hen elk een brief te
overhandigen. Wat volgt, is een ontdekkingsreis door een
door burgeroorlog verscheurde familiegeschiedenis en door
het leven van hun eigen moeder. De tweeling ontdekt in twee
verweven zoektochten hoezeer dat leven is getekend door
geweld, wreedheid en geheimen. Wat betekent dit voor wie
zij zelf zijn? We zien in Branden een intrigerend drama over de
gewelddadige aard van de mens, onuitroeibare levenslust en
haat en liefde, die soms zó op elkaar lijken dat je het verschil
niet meer ziet.
Branden gaat over woede die zich niet laat oppotten, geweld dat zich niet laat neerslaan, wraak die altijd de kop opsteekt. Over ontdekken dat je familiegeschiedenis in stukken ligt, over intergenerationeel trauma en de morele keuzes waar je door je voorouders voor wordt gesteld. Branden laat zien dat je bestaan op zijn grondvesten kan trillen en je dan toch de moed kunt vinden door te gaan.
Regisseur Abdel Daoudi (Geschiedenis van geweld) zet met Branden een volgende stap in de complexe relatie die we wij mensen hebben met geweld en gewelddadige systemen. Met Branden wil Daoudi laten zien hoe besmettelijk geweld is – en hoe we eraan kunnen ontsnappen.
Let op: deze voorstelling bevat scènes en expliciete beschrijvingen van seksueel- en oorlogsgeweld.
“De enige manier om de cyclus van geweld te doorbreken, is door de mensen achter dat geweld écht te zien, slachtoffers én daders. Ik wil mijn publiek uitdagen om zich te verplaatsen in al die onbekende perspectieven, vanuit radicale empathie. Branden is een denkoefening die voorbijgaat aan goed en kwaad.”